Czech ad ID je iniciativa, za kterou stojí Seznam a sdružení českých provozovatelů online médií Czech Publisher Exchange (CPEx). Cílem projektu je vytvořit platformu pro sdílení identit na českém internetu. Tato platforma se zaměřuje na sdílení osobních údajů přihlášených uživatelů v reálném čase a zároveň na zajištění ochrany soukromí těchto uživatelů.
Projekt Czech ad ID vznikl v reakci na ukončení podpory cookies třetích stran v prohlížeči Google Chrome. Jde o nový standard, který umožňuje stabilní identifikaci uživatelů napříč různými prohlížeči, zařízeními a přihlášeními. Díky tomu mohou Seznam a další nezávislé platformy v oblasti reklamy konkurovat globálním platformám.
Jak Czech ad ID funguje?
Czech ad ID spočívá v tom, že každý vydavatel zašifruje e-mail přihlášeného uživatele v primárním identifikačním údaji (primary_id) a prostřednictvím API ho předá Seznamu. Pokud Seznam uživatele už v databázi má, vrátí vydavateli sekundární identifikační údaj (secondary_id, v Seznamu identifikátor secid), který se z bezpečnostních důvodů pravidelně mění.
Vydavatel si sekundární identifikační údaj uloží a používá ho při požadavcích na reklamu v reálném čase (RTB) a pro cílení reklamy na uživatele na základě jejich zájmů. Tímto způsobem lze vytvářet uživatelské profily pro účely cílení reklamy.
Tento proces pomáhá vytvořit stabilní identifikaci uživatelů pro účely online reklamy, což může být důležité pro personalizaci a cílení reklamních kampaní na základě konkrétních zájmů uživatelů. Reklama tak může být relevantnější a efektivnější, a přitom respektovat soukromí uživatelů.