Vše o cookies

Ačkoliv k avizovanému vypnutí podpory cookies třetích stran v prohlížeči Google Chrome, který má majoritní zastoupení nejen na českém trhu, pravděpodobně nedojde, vyplatí se už teď hledat cookieless řešení. Třetina českých uživatelů internetu už teď využívá prohlížeče, které cookies třetích stran blokují. A je pravděpodobné, že dosah cílené reklamy bude i nadále klesat.

Podíl webových prohlížečů na českém trhu

Prohlížeče Safari, Firefox a Edge cookies třetích stran už blokují.

Podíl webových prohlížečů na českém trhu

Zdroj: Statcounter.com, údaje platné k listopadu 2023.

Jaké jsou důvody pro postupné omezování cookies třetích stran?

Ochrana soukromí

Cookies třetích stran umožňují skrze různé webové stránky zaznamenávat chování uživatelů a shromažďovat informace o jejich chování na internetu. Stále více lidí si ale přeje mít větší kontrolu nad tím, kdo má přístup jejich datům a jakým způsobem je používá.

Regulace a zákony

Některé země a regulační orgány – například Evropská unie s nařízením GDPR – přijaly zákony a předpisy, které firmám ukládají povinnost chránit soukromí a data uživatelů. V důsledku těchto regulací dostali uživatelé možnost se rozhodnout, jestli souhlasí s uložením cookies třetích stran. V České republice tuto problematiku řeší také Zákon o elektronických komunikacích.

Sledování a bezpečnostní rizika

Cookies třetích stran mohou být v krajním případě využity ke sledování a vytváření falešných profilů uživatelů. Tím vzniká riziko zneužití dat a vystavení uživatelů různým online hrozbám včetně kybernetických útoků.

Konkurence a transparentnost

Zákazníci, obchodní partneři a regulátoři požadují více transparentnosti a spravedlivější konkurenci v oblasti online reklamy. Cookies třetích stran umožňují některým firmám získávat výhodu při sledování uživatelů a cílení reklamy, což může vést ke zkreslení trhu.

Technologický vývoj

Změny v technologickém prostředí a nové přístupy k online reklamě vedou k překonání dosavadních metod, které byly založené na využití cookies třetích stran. Kontextová reklama, anonymní identifikace, umělá inteligence a další nástroje nabízejí alternativy, které mohou být efektivnější, a přitom respektují soukromí uživatelů.

Po několika odkladech přichází náhradní plán

Google svůj plán na ukončení podpory cookies třetích stran ve svém prohlížeči Chrome poprvé zveřejnil v roce 2020. Termín vypnutí cookies poté opakovaně posouval, a tím trh udržoval v nejistotě.

V prohlášení z července 2024 společnost uvedla, že místo plánované ukončení podpory cookies třetích stran nabídne uživatelům možnost výběru, kdy se budou moci rozhodnout, zda chtějí, nebo nechtějí, aby cookies zaznamenávaly jejich online aktivity.

Leden 2020

Google oznámil, že ve svém prohlížeči v horizontu dvou let přestane podporovat cookies třetích stran.

Červen 2021

Konec podpory cookies třetích stran se posouvá na polovinu roku 2023.

Červenec 2022

Termín konce cookies třetích stran se odkládá o další rok.

Leden 2024

Google ukončil podporu cookies třetích stran pro 1 % uživatelů.

Červenec roku 2024

Z vyjádření Googlu plyne, že rozhodnutí o tom, jestli skrze cookies třetích stran chtějí, nebo nechtějí být sledováni, nechá na uživatelích.