Nebude asi překvapení, že příprava na pracovní pohovor je důležitou součástí při hledání nového zaměstnání. Příprava vám dá konkurenční výhodu a zmírní i vaši nervozitu. Koktání vám totiž moc důvěryhodnosti nepřidá, s trochou průpravy se však nenecháte zbytečně rozhodit. Pojďme se tedy mrknout, co vás u pohovoru nejspíš čeká a jak se parádně připravit.
7 tipů, jak se připravit na pohovor
- Zjistěte si něco o firmě, kam jdete. Minimálně byste měli vědět, co vyrábí nebo prodává, zkrátka čemu se věnuje. Základním zdrojem informací jsou webové a kariérní stránky společnosti.
- Zjistěte něco o firemní kultuře a prostředí. Napovědět vám mohou sociální sítě nebo třeba firemní blog apod.
- První dojem je důležitý. Dejte si proto raději časovou rezervu, abyste měli jistotu, že nepřijdete pozdě. To dobrý dojem nedělá a vy zbytečně znervózníte. Doporučujeme přijít zhruba s 5-10 minutovou rezervou.
- Uložte si předem kontakty na manažera či personalistu. Pokud byste se po ceste opozdili, můžete se včas omluvit a domluvit si náhradní termín, protistrana to pochopí lépe než nedorazit včas nebo vůbec.
- Připravte si otázky. Pokud totiž žádnou doplňující otázku nemáte, nepůsobí to dobře. Personalisté vás můžou podezřívat, že nemáte opravdový zájem ve firmě pracovat.
- Nepodceňujte ani oblečení. Dbejte na to, abyste se cítili pohodlně, vaše oblečení bylo čisté a vybrané s ohledem na společnost a pozici, o kterou se ucházíte.
- Pokud máte někoho známého, kdo ve firmě pracuje, vyzpovídejte ho a vyptejte se, jak to tam chodí.
Jak probíhá typický pohovor?
Každé výběrové řízení je trochu jiné. Můžete se potkat s individuálním, nebo i skupinovým výběrkem, což najdete pod označením Assesement centrum. Součástí výběrka mohou být také úkoly nebo modelové situace. Nejčastěji se ale setkáte s klasickým pohovorem, to skoro vždy bude součástí některé fáze výběrka.
Jak tedy může typický pohovor vypadat? Na úvod většinou proběhne nějaké představení a tzv. „ice break“. Ice break má odlehčit atmosféru a trochu zklidnit nervozitu. Často je to dotaz na to, jakou měl kandidát cestu, jak firmu našel, jaká je dnes doprava nebo počasí. Protože na začátku proběhne představení, buďte na to připraveni. Mějte přichystáno stručné shrnutí a pár vět o sobě. Možná i tom, proč se na danou pozici hlásíte. Neměl by to být sáhodlouhý monolog, stačí pár základních věcí, personalista se vás už pak doptá na podrobnosti. Dále pak následují dotazy na vaši praxi, případně studium a předchozí zkušenosti. Firmu bude také zajímat vaše osobnost, motivace a předpoklady pro danou pozici. Pak je prostor na diskuzi a větší představení pozice a nakonec prostor na vaše otázky. Pokud něčemu nerozumíte nebo vám není jasné, nebojte se ptát i v průběhu. Je to lepší, než si to nechávat nakonec a třeba na to zapomenout. Navíc, druhá strana ocení, že aktivně nasloucháte a máte hlubší zájem.
Ke konci se také většinou probírají například benefity, rozvržení pracovní doby, mzda apod. Také byste měli dostat informaci o tom, jak to bude probíhat dále a kdy můžete očekávat zpětnou vazbu. Firma by vás měla vždy informovat, i když na pohovoru třeba neuspějete. Pokud nedostanete zpětnou vazbu v termínu, nebojte se kontaktovat personalistu a připomenout se.
Jak se dozvím, že jsem v Seznamu uspěl/a?
U nás v Seznamu dáváme zpětnou vazbu a informujeme o výsledku každého kandidáta. A to nejen po pohovoru, což považujeme za samozřejmost, ale v každém kroku celého procesu. S kandidáty nehrajeme hry na schovku. Když nám pošlou životopis, ozveme se jim do několika pracovních dnů. Kvůli velkému počtu uchazečů ale samozřejmě nějakou chvíli na zpracování potřebujeme.
Online pohovor a co můžu čekat?
Zvlášť v dnešní době může část výběrového řízení a pohovor proběhnout online přes video. V případě videopohovoru je dobré vyzkoušet předem funkčnost vaší webové kamery a také se neobejdete bez dobrého internetového připojení. Není nic horšího, než když personalista slyší pouze každé druhé slovo nebo se spojení přeruší úplně.
Vyzkoušejte si hovor nanečisto, abyste viděli, z jakého úhlu vás zabírá, jak fungují světelné podmínky a co je vidět v kameře za vámi. Použít můžete i funkci umělého pozadí nebo prostor za vámi rozostřit (většina aplikací tuto funkci standardně má). Pokud děláte hovor z telefonu, dejte si ho do nějakého stojánku, aby druhá strana neměla „mořskou nemoc“.
Najděte si nějaké klidné místo, kde nic nebude rušit vaše soustředění. Místa jako park, kavárna, čerpací stanice apod. nejsou vhodná. Drobné ruchy z okolí mohou také dobře odstínit sluchátka.
Jaké jsou typické otázky při pohovoru a jak odpovídat?
Existují otázky, na které se vás budou většinou ptát na každém pohovoru, a to bez ohledu na firmu nebo pozici. Určitě padne třeba otázka na možnosti nástupu do nové práce, finanční očekávání nebo důvody změny posledních zaměstnání nebo proč se hlásíte právě na tuto pozici. Zajímá nás to i v Seznamu. Na co dalšího se vás pravděpodobně zeptáme?
- Co vás na pozici zaujalo a proč jste se k nám přihlásili?
- Co o naší společnosti víte?
- Mohl/a byste stručně popsat vaši dosavadní kariéru?
- Proč odcházíte ze současné práce?
- Jak vypadala vaše pracovní náplň a povinnosti?
- Co vás v práci nejvíc bavilo x nebavilo?
- Co považujete za své největší pracovní úspěchy a co se vám podařilo?
- Co se vám naopak nepodařilo?
- Jak si představujete svou ideální práci?
- Ve kterých oblastech se chcete dále rozvíjet a co nového naučit?
- Ve které z vašich předchozích pozicích jste byli nejvíce spokojeni a proč?
- S jakými lidmi se vám dobře spolupracuje?
- S jakou nepříjemnou situací jste se na pracovišti setkali a jak jste ji řešili?
- Co očekáváte od svého nadřízeného/nadřízené?
Snažte se odpovídat otevřeně a upřímně. Nechceme vás „nachytat“, ale poznat vás. Potřebujeme vědět, zda to může vzájemně fungovat a jak vám případně pomoci zapadnout do týmu.
Jak mluvit o slabých stránkách?
Na pohovoru může padnout i otázka, v čem tak dobří nejste nebo co se vám nepovedlo. Nikdo není dokonalý a každý děláme chyby. Důležité je, zda si to dokážeme uvědomit a z chyby se poučit a zda se chceme zlepšovat. Pokud přijde tahle ošemetná otázka, nebojte se přiznat, co je vaše Achillova pata.
Pozor ovšem na naučené odpovědi typu: „Moje slabina je, že jsem velmi pečlivý. Tak pečlivý, že tím lezu kolegům občas na nervy“. Tyhle „dokonalosti“ moc důvěryhodně nepůsobí.
Firmy se na to ptají i proto, aby zjistily vaši sebereflexi, zda se dokážete z chyb poučit a co jsou vaše potenciálně rozvojové oblasti, se kterými vám můžou pomoci. Některé společnosti, včetně Seznamu, mají vlastní oddělení vzdělávání a zaměstnanci se tak přirozeně rozvíjejí, zlepšují a učí se na wokrshopech, seminářích nebo skrze e-learningy.
Jak mluvit o předchozí práci?
Pokud chcete bývalé zaměstnavatele kritizovat, tak zkuste pouze konstruktivně. A určitě se vyvarujte přílišné kritiky a pomluv. Budoucí zaměstnavatel by si mohl myslet, že o něm budete brzy mluvit stejně. Pokud jste odcházeli ze závažných důvodů, kdy váš zaměstnavatel například porušoval Zákoník práce apod., je dobré říct to narovinu a zbytečně nemlžit. Je to v celku pochopitelné a mlžení by vám spíše uškodilo.
Jak se bavit o penězích na pohovoru?
Připravte se, že padne i otázka na vaše finanční očekávání. Většinou ji uslyšíte až ke konci pohovoru, kdy máte již většinu informací o pozici i firmě. Snažte se odpovědět co nejkonkrétněji a nastínit i svá očekávání do budoucna. Můžete tedy říct nějaké rozpětí, ve které se chcete pohybovat, jak by měl vypadat začátek a kam byste se třeba chtěli posunout po zapracování. Firma by vám pak měla co nejupřímněji říct, jestli je vaše očekávání reálné a zda se to vůbec potkává s jejími možnostmi.
Na jaké otázky se mě zeptat nemohou?
Zákoník práce jasně vymezuje takzvané rovné zacházení a zákaz diskriminace. Na pohovoru by se vás neměli ptát na:
- Zdravotní stav a těhotenství či plánování rodiny
- Sexuální orientaci
- Víru a politickou orientaci
- Rodinnou a zdravotní situaci
Pokud se vám stane, že se vás na něco z toho u pohovoru přesto zeptají, nemusíte na to odpovědět. Naopak se zeptejte, proč se vás na to ptají.
Jak udělat dobrý dojem u pohovoru?
Snažte se být co nejvíc přirození a nesnažte se stylizovat do něčeho, co nejste. Nebude to fungovat a dobrý personalista to pozná. Navíc se přece chcete cítit ve firmě dobře, takže byste si měli „sednout“ vzájemně, zkrátka bez přetvařování. Je pak větší pravděpodobnost, že se vám tam bude dlouhodobě líbit.
Úsměvem určitě nic nezkazíte. Soustřeďte se i na přirozené podání ruky a klidně si to zkuste s někým natrénovat předem. Stisk by neměl připomínat drtičku lisu ani leklou rybu. Nepodceňujte ani řeč těla, udržujte oční kontakt, ovšem pozor na příliš rozšafnou gestikulaci.
Před pohovorem si nezapomeňte vypnout telefon nebo aspoň ztlumit vyzvánění. Pokud si ho z jakéhokoliv důvodu musíte nechat zapnuté (manželka může každým dnem rodit, máte pohotovost apod.) upozorněte na to dopředu. Tyto životní situace jsou pochopitelné.
Na co se mám zeptat při pohovoru?
Pokud dostanete prostor na otázky, určitě ho využijte a ptejte se. I vy potřebujete budoucího zaměstnavatele co nejvíce poznat a mít všechny potřebné informace, abyste se mohli dobře rozhodnout. Pro firmu je to zároveň dobrý signál, že máte o pozici opravdu zájem. Spoustu informací si můžete zjistit dopředu nejen na kariérních stránkách, ale i na sociálních sítích nebo firemním blogu. Při pohovoru na to můžete i dobře navázat. Tipy, na co se při pohovoru zeptat:
- Jak velký je tým?
- Jak probíhá zaškolení?
- Co se ode mě očekává ve zkušební době a po ní?
- Proč se tato pozice hledá? Je nová, nebo je to náhrada?
- Jaké jsou možnosti postupu a dalšího kariérního rozvoje?
- Co se vám osobně líbí na práci v této společnosti?
- Co nového se ve firmě chystá?
- Jaký je další postup výběrového řízení a kdy můžete čekat zpětnou vazbu?
Jak se obléct na pohovor?
Pozvali vás na pohovor. A vy začnete uvažovat nad přípravou, ale také nad tím, co na sebe. Jít formálně, neformálně nebo něco mezi tím? Vždy se zamyslete, do jakého prostředí jdete. Jedná se právnickou firmu, výrobní společnost, technologický startup? Je dobré zohlednit i samotnou pozici, na kterou se hlásíte. Je to pozice, na které je důležitý reprezentativní vzhled, potkáváme se s klienty na schůzkách? Pak je vhodnější spíše formálnější styl.
Měli byste se ale zároveň cítit příjemně a pohodlně. Dodá vám to sebedůvěru. Legíny a mikina? Proč ne, pokud se hlásíte na pozici fitness trenéra. Na pohovor asistentky ředitele to bude spíš faux pas.
Pokud si nejste jistí a nechcete udělat chybu, zeptejte se před pohovorem přímo personalisty či manažera. Budete mít jistotu, zda si kravatu brát, nebo ne. A rovnou získáte i body za upřímnost a zájem.