Strukturovaná data

Strukturovaná data jsou metadata, která pomáhají pochopit význam informací na nějaké webové stránce. Když se na webovou stránku podívá člověk, většinou hned ví, o čem stránka je a jaký význam informace na ní mají. Pokud se ale na stránku podívá stroj (například náš Seznambot), informace o významu mu často unikají. Díky strukturovaným datům mohou i stroje pochopit význam informací a tyto informace se poté mohou dále využít.

Typy strukturovaných dat

Existuje několik typů strukturovaných dat, které se od sebe liší zejména způsobem, jakým se zapisují do zdrojového kódu stránky. Dva základní typy jsou:

  • schema.org – jedná se o kolaborativní komunitní projekt, který má za cíl vytvářet, standardizovat a udržovat schémata pro vyplňování strukturovaných dat. Na stránce projektu lze najít konkrétní schémata pro konkrétní potřebu. Například, když chceme popsat produkt, událost, knihu nebo film.
  • Open Graph – tento standard byl poprvé zaveden Facebookem v roce 2010. Vyplněním OG tagů se stránka zapojí do „sociálního grafu internetu”. Ve Vyhledávání ho používáme zejména pro stahování obrázkových náhledů pro produkty, články či videa.

S oběma typy pracujeme i u nás v Seznamu. Bohužel momentálně neexistuje žádný vyloženě standardizovaný přístup ke strukturovaným datům, což vede k úskalím v rámci jejich zpracování. Oba typy sice poskytují šablony, dle kterých se strukturovaná data mají správně vyplňovat, ale už neexistuje žádná jistota, že je administrátoři webu opravdu správně vyplní.

<script type="application/ld+json">
  {
    "@context": "https://schema.org",
    "@type": "Movie",
    "name": "Rocky",
    "genre": ["Drama, "Sport"],
    "actor": [
        { "@type": "Person", "name": "Sylvester Stallone" },
        { "@type": "Person", "name": "Talia Shire" },
        { "@type": "Person", "name": "Burt Young" }
    ],
    "director": [{ "@type": "Person", "name": "John G. Avildsen" }],
    "reviewRating": { "@type": "Rating",
                      "worstRating": 1, 
                      "bestRating": 10, 
                      "ratingValue": 9
                    },
    "datePublished":"1976-12-03",
    "duration": "PT2H"
  }
</script>
<meta property="og:title" content="Rocky (1976) - IMDb" />
<meta property="og:description" content="Rocky: Directed by John G. Avildsen. With
Sylvester Stallone, Talia Shire, Burt Young, Carl Weathers. A small-time boxer hets
a supremely rare chance to fight a heayweight champion in a bout in which he strives
to go the distance for his self-respect." />

Využití strukturovaných dat ve Vyhledávání

Strukturovaná data využíváme momentálně hlavně při tvorbě tzv. rozšířených snippetů.

Části klasického snippetuČásti rozšířeného snippetu
TitulekTitulek
URLURL
PopisekPopisek
 Informace ze strukturovaných dat
Ukázka klasického snippetu
Ukázka rozšířeného snippetu

Ve Vyhledávání aktuálně rozlišujeme následující typy rozšířených snippetů:

  • Článkové – rozšířené o náhled a datum publikace,
  • Eventové – rozšířené o název, popis, náhled, místo a datum konání události.
  • Produktové – rozšířené o obrázek, cenu, hodnocení, skladovost, hodnocení e-shopu nebo jejich libovolnou kombinaci.
  • Receptové – rozšířené o název, popis, náhled, hodnocení a doba přípravy receptu,
  • K diskuzním vláknům – rozšířené o titulek vlákna, text prvního příspěvku, datum založení a počet odpovědí ve vlákně,
  • K FAQ stránkám – rozšířené o text otázky a odpověď,
  • K filmům a seriálům – rozšířené o náhled, název filmu/seriálu, popisek, hodnocení a seznam herců/hereček.
  • K návodům – rozšířené o název, popis, obrázek, datum publikace návodu, popis a počet kroků.
  • K videím – rozšířené o náhled, datum publikace a počet shlédnutí.

Využití strukutrovaných dat v obrázkovém hledání

Podoba tlačítka Přejít na web

Pro některé typy strukturovaných dat navíc výsledky obrázkového hledání obsahují dodatečné vizuální prvky pro rozlišení typu dokumentu, ze kterého obrázek pochází. Např. rozlišení produktu s filmovým plakátem od článku s recenzí daného filmu.

Vybrané položky strukturovaných dat se pak používají k doplnění náhledů ve výsledcích, např. cena a skladovost produktů, doba přípravy a náročnost receptů, stáří článků. Proto je dobré mít strukturovaná data pokud možno vyplněná pro správný typ s kompletními položkami.

Zakázání tvorby snippetů

Pokud chcete zakázat tvorbu snippetů globálně na celé stránce, je třeba použít meta hlavičku nosnippet. Její použití podrobně popisujeme v samostatném článku.