Nařízení o ochraně osobních údajů, dále GDPR, vejde v platnost 25. května 2018. Oborové služby Seznamu, jako například Sreality, se na něj už intenzivně připravují. Jaké změny GDPR přináší a co to bude znamenat pro inzerenty i realitní kanceláře?
Přestože GDPR přináší a zpřísňuje pravidla pro nakládání s osobními daty fyzických osob, v jejich zpracování se u nás v Seznam.cz nic zásadního nemění. S daty klientů již dnes nakládáme v rozsahu a za účelem definovaným v uzavřené obchodní smlouvě. Dalším diskutovaným tématem je otázka předávání dat třetím osobám. My data našich klientů žádným třetím osobám neposkytujeme a bez jejich požadavku ani nadále poskytovat nebudeme.
K GDPR mají ale spoustu dotazů i realitní kanceláře, kterých se toto nařízení dotýká. Nedá se říci, že by se jich pravidla dotýkala jinak než ostatní podnikatele, ale je třeba situaci nepodcenit. „Pokud firma má zákazníky, především fyzické osoby, a data o nich uchovává, používá CRM a interní databázi kontaktů (například realitní software apod.), je správcem osobních údajů. Všechny zmíněné činnosti spadají do pole působnosti GDPR, proto je nutné, aby se každá realitní kancelář včas připravila na aplikaci nových pravidel,“ říká Jan Borůvka, generální sekretář Asociace realitních kanceláří České republiky. Ta pořádá pravidelná školení, na kterých je účastníkům vysvětleno vše, co se nových předpisů GDRP týká. „Zjednodušeně lze říci, že každá firma si musí zpracovat „analýzu činnosti“ své firmy a podle výsledku této analýzy si buď sama, nebo za pomoci sjednaného specialisty připraví postupy, jak novým předpisům GDPR vyhovět.“
Realitním kancelářím může pomoci v otázkách ochrany osobních údajů realitní software Realman. Ten pomáhá svým klientům řešit otázky ohledně bezpečnosti dat již 10 let. „Software bezplatně rozšíří možnost vkládání souhlasů do systému tak, aby později realitní kanceláře mohli tento souhlas doložit, v případě že budou vyzvání ze strany kontrolních orgánů,“ komentuje Martin Kroupa, marketingový a obchodní manažer Realman s.r.o.„Určitě naše klienty nestrašíme sankcí, která hrozí při porušení nařízení o GDPR. Naši klienti jsou zvyklí, že tyto věci řešíme za ně,“ dodává. Co musí realitní kancelář zvládnout sama, je vyřešit vždy otázku nastavení oprávnění v rámci bezpečnosti dat a fungování systému na základě interních pravidel či směrnic dané společnosti.