Krádež účtu

Krádež účtu je obtížná a mnohdy nebezpečná situace. Když si uvědomíme, jaké informace mnoho z nás uchovává ve své e-mailové schránce, už samotný fakt, že tyto informace mohl někdo vidět, je nepříjemný.

Pokud se domníváte, že jste v bezpečí, proto vaše data přeci „nemohou nikoho zajímat“, vězte, že útočníkovi je jedno, jaká data získá nebo čí účet zneužije k rozeslání spamu. Jakýkoli účet přijde vhod, proto se vyplatí chránit všechny účty stejně. Hlavní zbraní v boji proti těmto „vzdáleným“ nepřátelům, kteří na internetu číhají, je především informovanost.

Jak poznat, že někdo napadl můj účet?

V první řadě je dobré znát, jaké „příznaky“ nese napadení účtu. Často poznáte, že do účtu někdo přistoupil a pokusil se jej zneužít. V menším množství případů je útok natolik sofistikovaný, že se útočník pokouší zahladit stopy a poznat, že na účtu proběhlo něco nestandardního, je těžší…

Co dělat, když účet vykazuje znaky napadení?

Pokud jste právě zjistili, že je s vaším účtem něco v nepořádku, například protože jsme se setkali s některým z příznaků z prvního odstavce, je důležité konat rychle. Nikdy nevíte, zda útočník stále nemá do účtu přístup a nezmění vám heslo. Pakliže se tak již stalo a přístup do účtu momentálně nemáte, pokračujte do části o obnově přístupu…

K čemu se napadené účty používají?

Abychom nejlépe ilustrovali, jak různorodé a sofistikované útoky dokážou být, rozhodli jsme se na základě zkušeností a identifikovaných útoků sepsat časté i méně časté motivy, které tyto útoky měly…

Jak se útočník dostane k heslu?

Existuje celá řada způsobů, jak útočníci mohou přijít k vašemu heslu. Je dobré mít o nich alespoň základní povědomí. Zde je třeba říci, že podobně jako v životě – nejvíce způsobů využívá těch vůbec nejtriviálnějších nástrojů…

Jaká je nejlepší prevence?

  • Abyste svůj účet dostatečně zabezpečili proti útokům zvenčí, je třeba provést pár vcelku jednoduchých kroků. Seznam účty mají několik nastavení, která zvyšují zabezpečení účtu. V neposlední řadě je dobré udržovat si běžnou obezřetnost…

Co dělat, když je účet zablokován?

Objevíme-li u účtu znaky, které vedou k podezření, že byl účet napaden, systém jej může automaticky zablokovat. Takovým znakem je například sled podezřelých nastavení nebo rozesílání zvýšeného počtu zpráv. Na Seznamu existují dvě formy blokace uživatelského účtu – vynucená změna hesla a blokace.

Hlášení „Někdo se vám naboural do účtu“

  • Vyhodnotili jsme, že účet by mohl být v nepořádku. Je u něj nutná okamžitá změna hesla, aby se zabránilo jeho dalšímu zneuživání. Tento typ blokace se vyskytuje nejčastěji u účtů napadených za účelem rozeslání spamu. Zneužívání služeb Seznamu k rozesílání spamu poškozuje reputaci našich serverů u ostatních poskytovatelů e-mailových služeb, což ve výsledku poškozuje i naše koncové uživatele. Majitel napadeného účtu musí provést kroky k nápravě, tzn. změnu hesla u účtu a kontrolu vlastních zařízení na přítomnost virů. Více se dočtete v článku Vynucená změna hesla

Hlášení „Váš účet je blokován“

  • Toto hlášení znamená, že účet byl blokován. Pro podrobnější informace si přečtěte Blokace Seznam účtu. Jako následující krok můžete kontaktovat naši uživatelskou podporu a prověřit spolu důvody blokace a možné odblokování.

Jak postupovat, pokud nemám k účtu přístup?

Nacházíte-li se v situaci, kdy již ke krádeži účtu došlo a vy se do něj nyní nedokážete přihlásit, protože útočník změnil heslo, jediným řešením je postupovat přes Zapomenuté heslo. Postup pro obnovu hesla jste pro vás připravili v článku Jak na zapomenuté heslo. Jiné řešení, jak přístup obnovit, bohužel neexistuje.

Jakmile obnovíte svůj přístup do účtu, dbejte na všechna pravidla bezpečného chování na internetu a proveďte preventivní opatření popsaná v části Jaká je nejlepší prevence?.