Co je dvoufázové ověření

Co je dvoufázové ověření účtu

Dvoufázové ověření je dobrovolná, ale doporučená funkce pro zvýšení bezpečnosti vašeho Seznam Účtu.

Při přihlášení kromě hesla zadáváte ještě jednorázový kód z autentizační aplikace, která se instaluje do telefonu.

Každý účet nebo služba má v aplikaci vlastní, unikátní kód, který se pravidelně mění. Můžete si také nastavit tzv. důvěryhodné prohlížeče – v nich budete kód zadávat jen při prvním přihlášení.

Tip: Pokud používáte poštovní programy, po zapnutí dvoufázového ověření si budete muset nastavit i speciální heslo pro tyto programy.

Jak zapnout dvoufázové ověření

  1. Stáhněte si do telefonu autentizační aplikaci, například Google Authenticator, Microsoft Authenticator nebo Authy (můžete použít i jinou).
Google Authenticator
Microsoft Authenticator
Authy

2. V nastavení Seznam Účtu otevřete kartu Zabezpečení účtu a najděte sekci Dvoufázové ověření. Může se stát, že pro toto nastavení si budeme chtít ověřit, že účet patří skutečně vám.

3. Klikněte na Přidat ověřovací zařízení a postupujte podle pokynů:

  • Zadejte název zařízení, podle kterého je později poznáte (např. „mobil – Google Authenticator“)
  • Po kliknutí na Pokračovat se zobrazí QR kód a alfanumeriký klíč pro přidání účtu do Autentizační aplikace
  • V autentizační aplikaci vyberte „Naskenovat QR kód“ nebo „Zadat klíč“
  • Po naskenování QR kódu či zadání klíče se váš účet zobrazí v autentizační aplikaci
  • V účtu potvrďte tlačítkem „Naskenováno, pokračovat“, následně se zobrazí pole pro vložení kódu zobrazeného v autentizační aplikaci
  • Po úspěšném zadání kódu z aplikace a kliknutí na Dokončit prosím zkontrolujte, že máte nastavené správné a aktuální záchranné číslo
  • Potvrzením/aktualizací záchranného čísla dokončíte přidání nového ověřovacího zařízení

Seznam vašich Ověřovacích zařízení naleznete v Seznam Účtu, přehledně pod sebou i s časem přidání.

Upozornění! Používáte-li pro čtení a odesílání zpráv poštovní programy nebo aplikace, jako např. Outlook, Thunderbird apod., je nutné po zapnutí dvoufázového ověřování nastavit ještě nové heslo, které bude platné pouze pro poštovní protokoly IMAP/POP3 a SMTP.
Postup pro nastavení naleznete v části Stahování zpráv poštovním programem.

Jakmile se po nastavení dvoufázového ověření poštovní program nebo aplikace pokusí připojit ke schránce, automaticky vám bude zaslán informační e-mail s upozorněním na nutnost si speciální heslo nastavit.

Jak probíhá přihlášení s dvoufázovým ověřením

Pokud máte u svého Seznam Účtu nastavené dvoufázové ověřování, budete po úspěšném zadání přístupového jména a hesla vyzvání k zadání kódu z autentizační aplikace.

Po úspěšném zadání kódu z autentizační aplikace můžete prohlížeč, ve kterém přihlášení probíhá označit za Důvěryhodný. Pokud tak učiníte, v tomto prohlížeči již nebudeme při dalším přihlášení kód z autentizační aplikace požadovat (pro přihlášení bude stačit jméno a heslo).

Tip: Můžete si nastavit důvěryhodný prohlížeč, ve kterém nebudete muset při každém přihlášení zadávat kód z autentizační aplikace.

Tip 2: Pokud se vám z nějakého důvodu nedaří ověřit přihlášení, postupujte dle návodu v článku Mám problémy s ověřením

Jak dvoufázové ověření vypnout

  1. Přihlaste se a v nastavení Seznam Účtu otevřete kartu Zabezpečení účtu a najděte sekci Dvoufázové ověření. Může se stát, že pro toto nastavení si budeme chtít ověřit, že účet patří skutečně vám.
  2. V sekci Dvoufázové ověření odeberte všechna ověřovací zařízení (jedno po druhém).
  3. Po odebrání posledního zařízení se dvoufázové ověření vypne. Vaše přihlášení již nebude chráněno ověřením přes aplikaci, budete se přihlašovat pouze zadáním přístupového jména a hesla.

Důležité! Pokud jste si nastavili a používali vlastní heslo pro poštovní klienty, nebude již platné. Nastavte si v programu či aplikaci zpět heslo, kterým se přihlašujete do své e-mailové schránky.